Slide 1
Slide 6
Julstämning

Om förskolan

Mattelekförskolan i Tullinge erbjuder en inspirerande miljö för barn med tre avdelningar och generösa möjligheter till lek i vår stora park.

Vårt engagerade team organiserar regelbundna utflykter för att berika barnens erfarenheter och koppla lärandet till den omgivande världen. Välkommen till Mattelekförskolan i Tullinge, där vi kombinerar lärande och lek för en positiv förskoletid.

En dag på Mattelekförskolan i Tullinge

Förskolan öppnar upp varje morgon och möter dagen med en härlig känsla av förväntan och glädje. Klockan 06:30 startar vår gemensamma frukost där barnen samlas för en stärkande början på dagen. Vid 09:00 är det dags att inleda dagens äventyr, fyllda med lek, lärande och gemenskap.

Efter en varm välkomststund tar vi oss utanför förskolans väggar och ger oss ut på dagliga utflykter till de vackra parkerna och skogsområdena som omger vår förskola. Här ges barnen möjlighet att koppla av, leka och utforska naturens underverk, vilket skapar en härlig paus i dagen vid 10:00 för en gemensam fruktstund.

Klockan 10:45 samlas barnen på sina avdelningar för olika aktiviteter innan det är dags för dagens höjdpunkt – lunchen som serveras klockan 11:00. Eventuella allergier kräver läkarintyg, och för rådgivning kan man vända sig till BVC eller läkare.

Efter lunchen, vid 12:00, får alla barn en möjlighet till vila och avkoppling. Klockan 12:45 fortsätter äventyren inomhus med olika aktiviteter som spel, pyssel och lek för de vakna barnen. Vid 14:00 står mellanmålet på schemat och avnjuts antingen ute eller inne beroende på årstid och väder.

Efter mellanmålet är det dags för fri lek, både inne och ute, från 14:30. Dagen når sitt avslut klockan 17:15 när förskolan stänger. Varje dag på vår förskola är unik, fylld med möjligheter för barnen att växa, lära och skapa minnen som varar livet ut. Välkommen till en dag fylld med spännande äventyr hos oss!

Hur fungerar inskolningen

Inskolningen beräknas ta cirka 2 veckor. Vi använder oss av föräldraaktiv inskolning, vilket innebär att både barn och en vuxen är med under minst två dagar. Efter dessa dagar är barnet själv på förskolan, beroende på hur inskolning för barnet har gått. Det är viktigt att inte ha för bråttom utan att låta inskolningen vara i barnens takt. Genom att som förälder vara med i verksamhetens alla moment både inne och ute får ni en inblick i den verksamhet som barnet vistas i större delen av dagen. På så sätt kan barn, föräldrar och pedagoger bygga upp en förtroendefull relation till varandra. Uppföljningssamtal mellan pedagog och förälder sker inom en månad efter inskolningsperiod.

Vad för mat erbjuds?

Förskolan serverar frukost, lunch och mellanmål. Om ditt barn inte kan äta all mat på grund av allergi eller religiösa skäl så kommer det alltid finnas alternativ, men det är viktigt att förskolan får den informationen så tidigt som möjligt för att kunna planera med leverantör.

Vart ligger eran verksamhetsplan?

Den finns nedladdningsbar ovan “Klagomål- och synpunktshantering” i sidan “För föräldrar Tullinge

Du kan även hitta våra dokument om Likabehandlingsplan/Brandsäkerhet och utrymningsplan/Barnsäkerhet

Var kan jag lämna synpunkter/klagomål?

Längst ner i sidan “För föräldrar Tullinge” kan du hitta vår process för hur du kan lämna in synpunkter och klagomål. Det går också att göra direkt i Kontakt

Förskolans telefonnummer

073-994-17 54

Athena Kiriakidou Kousi (Huvudman)